ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

Չեխովյան «Ճայն» ու անճանաչելի աշխարհը

Չեխովյան «Ճայն» ու  անճանաչելի աշխարհը
26.06.2018 | 01:04

ՄԱՆԵ ԲԱՂԴԱՍԱՐՅԱՆԻ «Ճայը» (2018 թ.) էքսպերիմենտալ ֆիլմը նկարահանվել է Անտոն Չեխովի համանուն պիեսի հայտնի մենախոսության հիման վրա: Երիտասարդ ռեժիսորի նախորդ՝ «Ադապտացիա», ֆիլմը հայրենիքում և արտերկրում բազմաթիվ հաջողությունների ու մրցանակների է արժանացել: Եթե «Ադապտացիայի» հերոսները մեր քաղաքի բնակիչներն են, ապա «Ճայը» համընդհանուր խնդիրներ է վեր հանում, թեև տիեզերքի հեռվից կարելի է նշմարել նաև քաղաքի գծագիրը: «Ճայը» Մանեի դիպլոմային աշխատանքն է: Ֆիլմի պրոդյուսերը Արարատ Գրիգորյանն է: Նշենք, որ ԵԹԿՊԻ-ի այս տարվա շրջանավարտների` Ռուբեն Գրիգորյանի արվեստանոցի սաների դիպլոմային աշխատանքները ցուցադրվեցին «Մոսկվա» կինոթատրոնում:

-Մանե, ինչպե՞ս ծնվեց «Ճայը»:
-Կարդում էի Գրիգոր Գուրզադյանի «Տիեզերքը և մարդը», «Տիեզերքը ափի մեջ» գրքերը: Կարելի է ասել՝ ֆիլմի գաղափարը ծնվել է Գուրզադյանի փիլիսոփայությունից և տիեզերքի հանդեպ սիրուց:
-Նկարահանումները որտե՞ղ են իրականացվել:
-Ֆիլմը բաղկացած է բազմաբնույթ կադրերից: Տեսարաններից մի քանիսը նկարահանել եմ Մոսկվայում, կան տեսարաններ, որ նկարահանել եմ մեր քաղաքի փողոցներում, Սովետաշենի աղբանոցում, ինքնաթիռից, Բյուրականի աստղադիտարանում և շատ այլ վայրերում:
-Կարծում ես՝ տիեզերքի հեռվից մեր աշխարհն ավելի լա՞վ է երևում: Երբ մարդիկ, պատկերները երկատվում են, աղավաղվում, սա խոսում է այն մասին, որ մեր մոլորակը վտանգվա՞ծ է:
-Այո, նպատակ եմ ունեցել այս ֆիլմի միջոցով զգուշացնել, որ մեր անպաշտպան, փոքր մոլորակը մարդկային սխալի արդյունքում կարող է մեկ ակնթարթում վերանալ: Տեսարանները, որտեղ երևում են հայելիների մեջ կռվող մարդիկ, խոսում են այն մասին, որ մարդիկ կորցրել են իրենց դեմքը: Կարծես ամբողջ աշխարհը ճառագայթված լինի ու անճանաչելի:
-«Մարդիկ, առյուծները, արծիվները, կաքավները, եղջերավոր եղնիկները, սագերը, սարդերը»... Ի՞նչ է ասելու չեխովյան այս արտահայտությունը այսօրվա կինոդիտողին: Որքա՞ն ես մոտեցել պիեսին ու հեռացել բուն պիեսից:
-Չեխովի «Ճայից» ամենաշատը տպավորվել է այդ մենախոսությունը: Թեկուզ չեխովյան պիեսի այդ դրվագում լրիվ ուրիշ տեսարան է, միևնույն է, եթե խորքն ես նայում, բազմաթիվ ենթասյուժեներ ես բացահայտում: Ասես ապոկալիպսիս լինի: Ամբողջ ֆիլմը կառուցել եմ հենց այդ մենախոսության վրա:
-Ֆիլմի վերացական լուծումներն ինչպե՞ս է ընկալում հանդիսատեսը:
-Կարծում եմ՝ նման ֆիլմեր նկարահանելիս չպետք է պարտադրես կարծիքդ: Նկատել եմ, որ դրամատիկ որևէ տեսարան հանդիսատեսի ծիծաղն է առաջացրել, մեկ այլ ցուցադրության ժամանակ լրիվ այլ արձագանք է եղել: Սկզբում զարմանում էի, հետո հասկացա, որ հանդիսատեսը յուրովի է ընկալում ասելիքդ:
-Ռեժիսորը նու՞յնպես ազատ է ֆիլմը նկարահանելիս:
-Ֆիլմի վրա աշխատելիս զգում էի, որ շատ բարդ ժանր եմ ընտրել, բայց նաև գիտեի, որ հետադարձ ճանապարհ չկա: Պիեսը ռեժիսորին ազատություն է տալիս, ինքս ինձ չեմ կաղապարել, ավելին, նկարահանման ժամանակ ամբողջովին շեղվել էի ֆիլմի համար գրածս սցենարից:
-Տեխնիկական հնարքները, որոնցով հարուստ էր ֆիլմը, օգնում են լրացնե՞լու ասելիքդ:
-Տեխնիկական աշխատանքը՝ ձայնային էֆեկտները, պատկերները, ֆոնը կառուցել եմ ֆիլմի հնչյունային ռեժիսոր Դավիթ Դավթյանի (ԵԹԿՊԻ-ի դասախոս) հետ, բայց, այսպես ասած, ոչ մոդեռն տեսախցիկով է նկարահանվել ֆիլմը: Որոշ կադրեր վերցրել եմ արխիվային նյութերից: «Ճայը» մոնտաժային ֆիլմ է:
-«Ճայը» նախորդի պես հասցրե՞լ է փառատոնային կյանք ունենալ:
-Փառատոների կուղարկեմ եկող տարվանից: Մինչ այդ դեռ կաշխատեմ ֆիլմի վրա:
-Ընկերներիդ ֆիլմերի մասին ի՞նչ կարծիք ունես: Կարծես շատերին գրավել է հայկական գյուղը:
-Մեր արվեստանոցի սաների մեծ մասը ընտրել է «Հայաստանը մեր տունն է» խորագիրը: Պատմել են քչերին հայտնի բնակավայրերի, մարդկային ուշագրավ ճակատագրերի մասին՝ փորձելով ցույց տալ, որ Հայաստանը միայն այն չէ, ինչ տեսնում ենք, գիտենք:
-Իսկ դու ընտրել ես համընդհանու՞ր թեմա:
-Գյուղական թեման իմը չէ, իմը քաղաքն է: «Ադապտացիան» քաղաքի մասին է, «Ճայը» ֆիլմում նույնպես կան ուրբանիզացիային վերաբերող մտքեր: Ես իմ թեմաները քաղաքում եմ գտնում:

ԼՔՎԱԾ ԳՅՈՒՂԻ ՄԻԱԿ ԲՆԱԿԻՉԸ, ՍԱՀՄԱՆԱՊԱՀՆԵՐՆ ՈՒ ԱՆԻՆ


Գրիգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆԻ «Խոստում» ֆիլմը պատմում է Շիրակի մարզի Խարկով (գտնվում է ռուսական սահմանապահ զորքերի հսկողության տակ) գյուղում ապրող Վահանդուխտ տատիկի մասին: Ախուրյանի ափին գտնվող դատարկ ու կիսաքանդ գյուղից երևում են Անիի ավերակները: Վահանդուխտ տատիկը Խարկովի միակ բնակիչն է: Սկեսրոջը ժամանակին խոստացել է՝ քանի դեռ ողջ է, գյուղի թոնրատան երդիկից միշտ պետք է ծուխ դուրս գա, որ թուրքերը չուրախանան այն մտքից, թե գյուղն այլևս բնակիչ չունի:


«Սիրուն, լավ ընտանիք կազմեցի, ոչ տեսնել, ոչ սիրել»,- իր ամուսնության մասին պատմում է տատիկը: Խարկովի անունը հուսադրել է, կարծել է՝ ազատվելու է գյուղական դժվար կենցաղից, պարզվել է՝ գյուղից գյուղ է գնում: Բայց կապվել է իր գյուղին, իր վերջին հանգրվանն էլ ամուսնու շիրմաքարի կողքին է: Խունկն էլ ծխում է գյուղական գերեզմանոցի բոլոր հանգուցյալների հանգստության համար: Տատիկը 83 տարեկան է, ծննդյան տարեթիվը գիտի, օրը, ամիսը չգիտի: Ասում է՝ մի լավ ամիս կընտրեմ, ծնունդս կնշեմ: Տատիկը պատմում է, պատմում ու չի թողնում, որ հանդիսատեսը տխրի, ժպիտ ու ծիծաղ է կորզում:
-Գրիգոր, օդանավակայանը, գնացքի ռելսերը ոչ միայն հեռացում, նաև հետդարձ կարող են նշանակել, ինչպես թունելը, որ և՛ սկիզբ ունի, և՛ վերջ: Ֆիլմում առկա այս դրվագներն իրականում ի՞նչ են խորհրդանշում:
-Ֆիլմը արտագաղթի մասին է: Մի դրվագ կա, որտեղ շարժասանդուղքի մի կողմը բարձրանում-իջնում է, մյուս կողմը՝ միայն բարձրանում, այսինքն, գնացող կա, հետ եկող չկա: Թունելը երկար ճանապարհն է, որի վերջում երևում է սպիտակ լույսը: Պիտի գնանք դեպի այդ սպիտակ լույսը:
-Ֆիլմիդ հերոսուհին նույնպես հույս է հայտնում, որ մի օր գյուղը կբնակեցվի, ասում է՝ ի՞նչ վատ ապրելու տեղ է: Գրիգոր, ինչպե՞ս Վահանդուխտ տատիկը դարձավ քո հերոսը:
-Ցանկություն կար խոսք ասելու արտագաղթի, դատարկվող գյուղերի մասին: Տատիկի մասին պատահաբար իմացա: Ծանոթացա նրա հետ, մինչ օրս կապ կա, զանգում եմ, խոսում: Հետո ծանոթացա ընտանիքի անդամների հետ, որոնք արտերկրում են ապրում: Թոռներից մեկը սովորում է Երևանում: Այդպես կապ հաստատվեց:
-Հե՞շտ էր, թե՞ դժվար տատիկին նկարահանելը, որքա՞ն ժամանակ պահանջվեց, որ ստանաս այն, ինչ պետք է հասցնել հանդիսատեսին:
aգյուղում, քանի որ չեզոք գոտի է համարվում, խաղաղապահներն են հսկում: Գնալն էլ շատ բարդ է: Գյուղ մտնելու համար պետք է դիմում գրես, թույլտվություն խնդրես, 15-20 օր սպասես, մինչև հաստատվի դիմումդ: Մոտ երկու տարի է տևել նկարահանումը: Սկզբում ուզում էի որպես կուրսային աշխատանք նկարահանել, բայց չհաջողվեց, դեռ բավարար չափով չէի մտերմացել տատիկի հետ: Սպասեցի այնքան, մինչև պահը հասունացավ, հասկացա, որ կարող եմ շարունակել և ավարտել աշխատանքս («Խոստումը» դիպլոմային աշխատանքս է):
-Հերոսուհիդ տեսե՞լ է իր մասին պատմող ֆիլմը: Հետաքրքիր է՝ ինչպիսի՞ն կլինի արձագանքը:
-Դեռ՝ ոչ, չեմ գնացել նրա մոտ, թղթերը պատրաստ չեն: Բայց անպայման կտեսնի:
-Տատիկը մենակ է, բայց մենակ չէ: Ֆիլմում էլ տեսանք, որ հյուր ունի:
-Տատիկի տնից 30 մետր այն կողմ սահմանապահների զորամասն է: Սահմանապահները պարբերաբար այցելում են նրան: Ամռան ամիսներին երեխաները, թոռներն են գալիս:
-Նպատակ, ծրագիր է եղել գյուղը վերաբնակեցնելու, ավելին՝ զբոսաշրջային կենտրոն դարձնելու: Ֆիլմդ, բացի այն, որ կինոսիրողներին կհետաքրքրի, գուցե ևս մեկ անգամ համապատասխան մարմինների ուշադրությու՞նը գրավի: Ըստ քեզ՝ ի՞նչ է պետք, որ գյուղը նորից ապրի:
-Ճանապարհները պետք է վերանորոգվեն, կենցաղային պայմանները բարելավվեն, օրինակ, գյուղը ջուր ունենա: Տատիկին սահմանապահներն են ջուր հասցնում: Տները կիսաքանդ են: Մշակույթի կենտրոնից, գրադարանից, որտեղ աշխատել է տատիկը, չորս պատերն են մնացել, ներսը քարուքանդ է, եկեղեցին տանիք չունի: Տատիկի տունը նույնպես քանդվել է, ժամանակին ամուսնու հետ տեղափոխվել է գյուղի դպրոց, որը համեմատաբար լավ վիճակում է:
-Ի՞նչ ես զգում գյուղ գնալիս:
-Գնալիս անհամբեր եմ, թե երբ եմ հասնելու, վերադարձին այնպիսի տպավորություն ունեմ, որ մեր հողն ու ջուրն ենք թողնում այնտեղ, հեռանում: Անգամ լքված վիճակում գյուղը գեղեցիկ է:
-Չգիտեմ՝ քե՞զ է հաջողվել ֆիլմը հումորով համեմել, թե՞ տատիկն է իր կյանքի կարևոր, անգամ տխուր մանրամասներն այդպես հումորով պատմում:
-Ես անկեղծորեն զարմացել էի արձագանքից: Այն դրվագները, որ հանդիսատեսի ծիծաղն են առաջացնում, ես բոլորովին այլ կերպ էի ընկալել:
-Ֆիլմն ի՞նչ ճանապարհ է անցնելու: Փառատոնային կյանք կունենա՞:
-Մի քանի ամսից կմտածեմ փառատոնի մասին, մինչ այդ դեռ որոշ միջամտություննների կարիք կա: «Մոսկվա» կինոթատրոնում տեղի ունեցած ցուցադրության մասին կուզեի ասել: Հանդիսատեսի արձագանքը և՛ ուրախալի էր, և՛ պարտավորեցնող: Պետք է ապացուցենք, որ մեր խումբը պատահական չի ձևավորվել:

Զրուցեց
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 6011

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ